مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز ماشین

مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز ماشین و به عبارتی طول عمر هر نوع لنت ترمز با یکدیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به ان میپردازیم . همچنین طول عمر چرخ های عقب و جلوی ماشین با هم متفاوت است ; طول عمر لنت ترمز لاستیک های جلو بین بیست تا سی هزار کیلومتر و طول عمر لنت ترمز های عقب حدود هفتاد تا صد هزار کیلومتر می باشد البته نوع لنت ترمز و همچنین نحوه رانندگی نیز میزان عمر مفید لنت ترمز را تغییر میدهد و شاید زمان تعویض لنت ترمز پیش از موعد فرا رسد و یا به تعویق بی افتد

 

نکاتی که باید در مورد زمان تعویض لنت ترمز بدانیم

زمان تعویض لنت ترمز را میتوان پیش بینی کرد اما نمی توان آن را دقیقا مشخص کرد در حقیقت کم یا زیاد شدن عمر لنت ترمز مستقیما به شیوه رانندگی و مسیر هایی که با خودروی خود طی میکنید بستگی دارد.

 اصلی ترین هشدار ها در زمان تعویض لنت ترمز:

بصورت جمع بندی اصلی ترین عواملی که روی زمان تعویض لنت ترمز تاثیر می گذارد شامل موارد زیر می باشد
۱. جنس و نوع لنت ترمز
۲. مسیر هایی که در ان تردد می کنید
۳. تعداد سرنشینان یا بار خودرو
۴. مسافتی که طی می‌کنید
۵. میزان لرزش پدال

هشدار: بی توجهی به موارد فنی خودرو بخصوص نادیده گرفتن زمان تعویض لنت ترمز می تواند حتی در صورت عدم بروز حادثه باعث خسارات به اجزای دیگر سیستم ترمز خودرو شود.

حال سراغ علامت هایی می رویم که خبر از فرسوده شدن لنت ترمز خودرو می‌دهد. در واقع با آموختن این نشانه‌ها می‌توان از فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز مطلع شد.

1_ اولین نشانه فرسوده شدن لنت، لرزش پدال ترمز می باشد

در زمان رانندگی برای کم کردن سرعت باید پدال ترمز را فشار دهید ، امکان دارد در زمان فشردن پدال ، پدال ترمز بلرزد که این لرزش نشانه تمام شدن لنت ترمز و فرا رسیدن مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز ماشین می باشد در این زمان لنت ترمز خودروی شما مستهلک شده است و بهتر است در کمترین زمان لنت ترمز جدیدی را جایگزین لنت های فرسوده کنید.

 

 2_ نامیزان بودن فرمان خودرو

تنظیم نبودن فرمان خودرو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از اصلی ترین دلایلش فرسوده شدن لنت ترمز می باشد. بنابراین زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید و فرمان خودرو به سمت خاصی کشش داشت و همواره به آن سمت متمایل بود به طور قطعی نشانه فرسودگی لنت ترمز نمی باشد. اما بهترین اقدام هنگام مواجه شدن با این مشکل این است که از سلامت لنت ترمز خود مطمئن شوید.

 

3  به گوش رسیدن صدا های ناحنجار از چرخ خودرو

درهنگام رانندگی با خودروی شخصی امکان دارد صدا های غیر معمول و سوت کشیدن های مکرر از بخش چرخ ها به گوش برسد که این سرو صدا ها ناشی از به پایان رسیدن طول عمر لنت های ترمز می باشد و اگر لنت های فرسوده هرچه سریعتر تعویض نگردد باعث آسیب رساندن به دیسک های چرخ خودور شما میشود. بنابراین این زمان، زمان تعویض لنت ترمز است.

حال اگر نسبت به این موضوع کم توجهی صورت گیرد خسارت های مالی فراوانی را در پی خواهد داشت چون در سیستم ترمز سایش آهن با اهن را خواهیم داشت یعنی لنت تمام شده و آهن با لنت لای دیسک تماس مستقیم خواهد داشت ونشان از این دارد که دیسک چرخ شما روی دیسک خط انداخته و از حالت صاف و صیقلی خود خاج شده است.

4_ روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز

روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز دلایلی دارد که همه انها به مشکلات سیستم ترمز خودرو برمیگردد. عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار ترمز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال نشتی روغن ترمز و کم بودن روغن ترمز در سیستم ترمز
    • بالا بودن ترمز دستی و یا خراب بودن شاسی روی تفنگی ترمز دستی
  • فرسوده شدن لنت ترمز و رسیدن زمان تعویض لنت ترمز
    • قطع شدن سیم لنت ترمز چرخ و نفرستادن سیگنال به ECU خودرو
    در صورت فعال شدن چراغ هشدار دهنده ، لنت‌های ترمز خودرو باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم تعویض گردد. طبیعتا بسیاری از خودروها، به ویژه خودروهای قدیمی، از وجود چراغ هشدار لنت بی‌بهره‌ هستند. به این باید در این خودروها لنت ترمز را در فاصله زمانی کم مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود مشکل آن را با نمونه‌ی جدید تعویض کنید.

5_ کم شدن روغن ترمز

در زمانی که سطح روغن ترمز خودرو شما پایین بیاید و هیچ مشکل و نشتی در سسیستم ترمز شما وجود نداشته باشد باید لنت های ترمز خودرو خود را چک کنید . چون جلو رفتن پیستون های ترمز در سیستم ترمز با پر شدن روغن ترمز در پشت پیستون همراه است و این امر باعث پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخرن مربوطه خواهد شد.

 

6_  بالا رفتن بیش از حد ترمز دستی

از جمله نشانه هایی که هشدار فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز عقب خودرو را میدهد بالا رفتن ترمز دستی بیش از حالت معمول است .اگر پس از ریگلاژاین، مورد از بین نرفت باید لنت را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنیم.

به طور کلی در موارد زیر لازم است که لنت ترمز بازبینی شود و در صورت لزوم لنت ترمز تعویض گردد:
• سائیده شدن کامل لنت ها
• شنیدن صدای شبیه به جیغ از لنت ها
• پدال گیری تا اخرین حد ممکن
• روشن شدن چراغ ECU  در برخی خودروها که این قابلیت را دارند
• کم شدن قدرت ترمز گیری لنت ها
• کشیده شدن خودرو به یک طرف در زمان ترمزگیری
• چرب شدن بیش از حد لنت ها در اثر نشتی روغن
• شکسته شدن لنت ها به دلیل گرمای زیاد ناشی از ترمزهای سریع و بلند مدت

فعالیت هایی که طول عمر لنت ترمز ما را افزایش میدهد

اقدانات زیادی وجود دارد که از فرسوده شدن زود هنگام لنت ترمز جلوگیری و طول عمر ان را افزایش میدهد که در این مقاله به چند مورد اشاره میشود که با دانستن آنها میتوان بر طول عمر لنت ترمز خودروی خود بیافزایید برای افزایش طول عمر لنت ترمز خود یکی از اقدامات مهم کم کردن ترمز های ناگهانی در زمان رانندگی است به عنوان مثال اگر کمی جلوتراز از یک چهار راه ، چراغ قرمزی را در چهار راه مشاهده کردید پیش از آنکه به چهار راه نزدیک شوید باید سرعت خود را کم کنید که این کار باید به ارامی صورت گیرد و از گرفتن ترمز ناگهانی پرهیز شود. ترمز های ناگهانی اسیب های شدیدی را به لنت های ترمز وارد می کند چرا که موجب وارد آمدن فشار بسیار زیادی به این قطعه‌ی پر اصطکاک از خودرو شما می‌شود.

نکاتی که پس از تعویض لنت ترمز باید به ان دقت کنیم

بعد از تعویض لنت ترمز باید مدتی صبر کنیم تا لنت های جدید بر روی دیسک ها سوار شده و با هم هماهنگ شوند . در کل لازم است که حداقل حدود 500 کیلومتر مسافت با لنت‌های نو طی شود تا آنها بتوانند کاملا با دیسک‌های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند.

به این دلیل پس از تعویض لنت های ترمز نباید در ابتدای کار نبداید به لنت ها فشار بیش از حد وارد شود و اقدام به گرفتن ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا کنید. در واقع بهتر است پس از تعویض لنت ترمز خودروی سواری ، برای یک مدت معین رانندگی آرام و با احتیاط را داشته باشید تا لنت‌های ترمز جدید آن به طور کامل آب‌بندی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید لنت ترمز و یا اخذ نمایندگی فروش لنت ترمز ساتریک با ما تماس بگیرید.