دلیل بوی لنت ترمز چیست

تابحال برایتان اتفاق افتاده است که در ترافیک یا پشت چراق قرمز بوی نامطبوعی از خودرو شما به مشلمتان برسد؟تا به حال به این فکر کرده اید که این بوی نامطبوع از کدام بخش خودرو شما می باشد؟ آیا ممکن است از لنت ترمز باشد؟ در این صورت دلیل بوی لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز از دسته قطعاتی محسوب می‌شود که با گذر زمان قایلیت خود را از دست میدهد و نیاز به تعویض دارد . این قطعات که به انها لوازم مصرفی نیز میگویند، با تمام شدن خود علامت و نشانه هایی بروز می‌دهند تا هر چه زودتر برای تعویض آن ها اقدام کنیم. ولی نکته مهمی که در مورد لنت ترمز باید بدانید این است که بوی بد لنت همیشه برای پایان عمر ان نیست .

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به دلایل اصلی بوی بد لنت ترمز و مشکلات شبیه به آن بپردازیم و با پیشگیری از حوادث احتمالی در امان باشیم.در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

داغ شدن و بوی بد لنت چه پیامد هایی دارد

اگر از خودروی شما در هنگام ترمز بوی بدی به محیط پخش شود و قدرت ترمزگیری ماشین کاهش یابد، بهتر است که به مواردی که در ادامه ذکر خواهند شد دقت نمایید تا علت را بیابید:

نرم شدن ترمز،با فشار دادن پدال ترمز احساس اسفنجی بودن خواهید کرد

خارج شدن دود از لاستیک هانگام ترمز

تولید دود از لاستیک ماشین در هنگام حرکت

استشمام بوی سوختگی از لنت ترمز

شنیدن صدای سوت و برخورد قطعات فلزی در زمان ترمز گرفتن

چنانچه که یک یا چند نشانه از نشانه ‌های بالا را از خودروی خود دریافت می­کنید بهتر است که به مکانیک ماهری مراجعه نمایید، چرا که مشکلی جدی در سیستم ترمزگیری خودرو و لنت های ترمز وجود دارد.

پس از استشمام بوی لنت ترمز چه اقداماتی انجام دهیم؟

از سرعت خود بکاهید و در اولین مکان مناسب توقفکنید و سبر کنید تا لنت ترمز و دیسک های خودرو کاملا خنک شود .سپس خودرو خود را به اولین تعمیرگاه مسیر رسانده و مشکل را به تعمیرکار. بوی سوختگی لنت ترمز یکی از دلایل استفاده از لنت نامرغوب و یا وجود مشکل در سیستم ترمز است. توجه داشته باشید که در طول مسیر سرعت خودرو را بالا نبرید و به‌آهستگی رانندگی کنید تا مشکلات جدی‌تری بروز نکند و هزینه‌ی بیشتری را متقبل نشوید.

برای جلوگیری از داغ شدن لنت بهتر است از چه نوع لنت ترمزی  استفاده شود ؟

لنت های سرامیکی به دلیل ترکیبات خاص قابلیت ها متفاوتی نسبت به هم دارند . این مدل‌های لنت ترمز در زمان گرم ‌شدن برعکس سایر لنت‌ها مثل لنت‌های فلزی، اورگانیک و غیره ترمزگیری بهتری را ارائه خواهند داد؛ یعنی هنگامی که به مسافرت‌های طولانی می‌روید و یا در خیابان‌ها و اتوبان‌های پر ترافیک تردد می‌کنید خیالتان آسوده خواهد بود چرا که هرچه لنت سرامیکی داغ‌تر شود عملکرد بهتری نیز خواهد داشت و این همان دلیلی است که این لنت را برای ماشین‌های مسابقه‌ای رالی دوچندان می­کند

.

دلیل بوی لنت ترمز در اولین بار استفاده از آن چیست ؟

لنت های ترمز جدید معمولاً نوعی ماده شیمیایی روی خود دارند. که هنگام استفاده از آنها پلیمری می شود.

دلیل دیگر سوزش بویایی است. این فرآیند در شرایطی است که در واقع مشکلی وجود دارد. و قطعاتی که قرار نیست به یکدیگر مالیده شوند اصطکاک ایجاد می کنند.

لنت های ترمز جدید معمولاً رزین هایی دارند که باعث ایجاد پوشش شیمیایی از سازنده می شود. هنگامی که برای اولین بار از ترمزهای خود استفاده می کنید، گرمای تولید شده در طی آن واکنش باعث پلیمریزاسیون می شود. که به آن عمل آوری نیز گفته می شود.

در طی این واکنش پلیمریزاسیون روی لنت ترمز، گازهای مختلفی آزاد می شود. این گازها می توانند بوی سوختن بدهند. بعد از گذشت چند ساعت روی لنت های ترمز باید بو از بین برود. اگر بیش از این طول بکشد، می تواند مشکل از عامل دیگری باشد.

بالا بودن ترمز دستی در زمان حرکت خوردو

حتما برای شما هم پیش امده که ترمز دستی شما مقداری بالا باشد و شروع به حرکت کنید . و احتمالاً متعجب شده ایم که چرا اتومبیل ما کند است. اگر با ترمز دستی بالا مقدار مسافتی را طی کرده اید، ممکن است لنت ترمز بیش از حد گرما ایجاد کرده باشید.

این مورد هم می تواند دلیل دلیل بوی لنت ترمز باشد و بو ایجاد کند و هم عملکرد ضعیفی ایجاد کند. اگر فکر می کنید اینگونه است بهتر است فوراً ماشین خود را بررسی کنید.

یکی دیگر از دلایل بوی بد ترمز گیر کردن کولیس ترمز می باشد

همانطور که در بالا ذکر شد، کولیس بخشی از سیستم ترمز دیسکی است که لنت های ترمز را روی روتور دیسک می بندد. اگر کولیس ها گیر کنند، ممکن است حتی پس از خارج شدن پا از پدال ترمز (و در نتیجه آزاد کردن فشار مایعات از سیلندر اصلی)، از روتور دیسک آزاد نشوند.

در صورت بروز چنین اتفاقی، لنت های ترمز فشار مداومی روی روتور دیسک ایجاد می کنند. حتی در هنگام تلاش برای افزایش سرعت، ایجاد دود و بوی بد می کنند.

 

ایا نصب نادرست لنت ترمز میتواند دلیل  بوی بد لنت باشد ؟

لنت ترمز یک قطعه مهم و حساس در خودرو هست که اگر کوچک ترین اشتباهی در نصب و مراقبت از ان صورت گیرد ممکن است خطر افرین باشد، به همین دلیل باید به درستی و اصولی نصب شوند. لنت ترمز حتما باید توسط افراد متخصص و مجربی که در این زمینه مهارت کافی دارند نصب یا تعویض شود.

نصب و تعویض نادرست لنت های ترمز دیسک ممکن است باعث ایجاد نقص فنی سیستم ترمز شود. در نتیجه در هنگام فرآیند ترمز گیری در شرایط بحرانی با مشکل مواجه خواهید شد.

بوی نشتی زد یخ را با لنت ترمز اشتباه نگیرید

ضد یخ مزه بسیار شرینی دارد انقدر شیرین که برای جلو گیری از خورده شدن ان توسط حیوان ها به ان موادی را اضافه میکنند . اگر داخل خودرو بوی شیرینی حس کردید و مطمئنید جایی شربت نریخته‌اید، احتمالا بوی ضدیخ است. اگر بو داخل خودرو زیاد است و وقتی بخاری را روشن می‌کنید روی شیشه بخار می‌نشیند، به احتمال زیاد مخزن بخاری نشتی دارد.

 

همانطور که اشاره شد جوا اینکه دلیل بوی لنت ترمز چیست، به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید به کارشناسان خودرو مراجعه کرد.

 

 

 

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید لنت ترمز و یا اخذ نمایندگی فروش لنت ترمز ساتریک با ما تماس بگیرید.